Over het project

Gehoorbescherming wordt aangereikt,  maar niet (consequent) gedragen op de werkvloer.

Dit stelden wij vast tijdens het uitvoeren van geluidsmetingen met ons dienstverleningscentrum Audiolab (stages laatstejaarsstudenten audiologie). Nochtans brengt het non-use zowel voor de onderneming als voor de werknemer negatieve effecten mee! Lees hier meer over.

Zoals veel bedrijven, probeerden we het dragen van gehoorbescherming te stimuleren door sensibiliseringscampagnes te geven die inspelen op de kennis en attitude van de werknemer, meestal onder de vorm van een toolbox of presentatie. Dit bleek echter te weinig effect te hebben…

In 2019 besloten we het dragen van gehoorbescherming vanuit het perspectief van de gedragswetenschappen te bekijken. Lees hier meer over het (verkennend) PWO-onderzoek dat dan van start ging.

Gedrag blijkt echter niet alleen vanuit de werknemer als individu te komen, ook de omgeving kan hierin een belangrijke rol opnemen.

Op die manier is EarCovered at work ontstaan, waarbij we tot een gedragsverandering willen komen door in te werken op alle verschillende factoren van gedrag.

De doelstelling van EarCovered at work:

“Hoe zorgen we ervoor dat aangereikte gehoorbescherming op het werk ook effectief gedragen wordt bij elke lawaaiblootstelling?"

Meet the team

Om de theorie tot leven te brengen in de praktijk, bestaat het team uit het onderzoeksteam van de afstudeerrichting Audiologie (Arteveldehogeschool) en verschillende partners uit het werkveld. Benieuwd wat er precies gebeurd is? Dat vind je helemaal onderaan de pagina terug!

Aan de slag!

Gedurende de 2 jaar doorlopen we samen met 20 ondernemingen de 3 stappen van ons onderzoek om tot een duurzame gedragsverandering te komen.

Concreet betekent dit:

Earcovered - stap 1

STAP 1: Waarom wordt gehoorbescherming wel/ niet gedragen?

In alle ondernemingen vullen zoveel mogelijk werknemers en de preventieadviseur hierover een vragenlijst in.

Daarnaast gaan er groepsgesprekken door.

Op die manier kunnen we de gedragsfactoren vinden waardoor gehoorbescherming wel/ niet gedragen wordt in de onderneming.

De resultaten van alle bedrijven kan je hier terugvinden.

Earcovered - stap 2

STAP 2: Welke doelen zijn van belang voor de onderneming?

Samen met de onderzoekers worden voor elke onderneming doelen geformuleerd op basis van de gedragsfactoren die in STAP 1 gevonden werden.

Earcovered - stap 3

STAP 3: Welke toepassingen kunnen voor een duurzame gedragsverandering zorgen in de onderneming?

Vanuit de theorie worden de juiste toepassingen geselecteerd die aansluiten op de geselecteerde doelen uit STAP 2, met andere woorden, wat kan de onderneming best doen om een gedragsverandering te bekomen?

Inspiratiegids

Alle onze bevindingen hebben we vervolgens gebundeld in onze ‘Inspiratiegids’ waarmee jullie zelf aan de slag kunnen!

Neem contact op met ons

We zijn benieuwd naar jullie feedback, ervaringen en eventuele verdere vragen. Aarzel niet om ons te contacteren!